7 powodów dlaczego touroperatorom opłaca się być „eko”

turystyka odpowiedzialna dla biur podróży i touroperatorówNa świecie już od lat 70-tych, w Polsce od 90-tych, trwała w turystyce walka cenowa o klienta, która ostatecznie doporowadziła biura podróży do śmiesznie niskich marż. Zaaferowani cenami masowi touroperatorzy nie widzieli rosnącej na rynku niszy jaką jest turystyka wyspecjalizowana, tematyczna. Dostrzegły ją za to małe biura, które wykorzystując marketing bezpośredni i możliwości, które dał internet, zaczęły przyciągać turystów oferując im wycieczki kulturowe, piesze i rowerowe, podglądanie dzikich zwierząt, wyjazdy malarskie i fotograficzne czy łowienie ryb i dojenie krów. Co więcej, na rynku pojawiły się tanie linie lotnicze, dzięki którym turysta marzący o leżeniu na plaży, może wybrać się na nią sam, nie czekając na biuro podróży.

Coraz większa rzesza turystów chce podczas wakacji doświadczyć czegoś wyjątkowego, zagłębić się w lokalną kulturę, poznać ludzi, nowe smaki i zapachy. Śniadanie interkontynentalne w wielkim betonowym hotelu nie wywołuje już efektu „wow”. Popyt na odpowiedzialne podróżowanie rośnie, nawet jeśli sami turyści tego w ten sposób nie nazywają. „Zielona turystyka” staje się częścią oczekiwań jakościowych i branża musi się do tego dostosować.

Touroperatorzy, którym zależy na utrzymaniu silnej pozycji na rynku, powinni na nowo zbudować swoją przewagę konkurencyjną – nie opierając jej wyłącznie na cenie, a osadzając na odpowiedzialności społecznej biznesu.

Zrównoważone zarządzanie niesie za sobą szerg korzyści, w tym finansowych. Tak więc jeśli nie dobre chęci, to czysta ekonomia powinna być wystarczającym argumentem dla touroperatorów żeby stać się bardziej „eko”.

1. Wzrost przychodów

Będąć „eko” zwiększysz przychody budując lojalność obecnych klientów (którzy docenią starania i nową strategię twojej firmy), a także, pozyskując nowych, tym bardziej, że rzesza „ekoturystów”, szybko rośnie. Przełoży się to bezpośrednio na zwiększenie udziału twojej firmy w rynku.

2. Oszczędności

Wdrażając eko-efektywne procedury, czyli zwiększając wydajność zużycia zasobów (w tym wody i energii) oraz ograniczając produkcję odpadów, obniżysz swoje koszty operacyjne.

3. Dostęp do kapitału

Kryteria ekologiczne i społeczne są coraz częściej standardowym elementem oceny ryzyka kredytowego. Odpowiedzialne biura podróży mają większą szansę na pozyskanie nowego kapitału z banków i od prywatnych inwestorów.

4. Reputacja i wzrost wartości marki

Będąc „eko” i odpowiednio komunikując to publicznie, odświeżysz wartość marki swojej firmy, zbudujesz właściwą reputację oraz wzmocnisz pozycję na rynku, dzięki czemu staniesz się mniej podatny na wahania popytu czy kryzysy ekonomiczne.

5. Lepsi pracownicy

Ludzie chcą pracować w firmach, które są odpowiedzialne względem społeczeństwa i środowiska naturalnego. Touroperatorom, znanym ze swoich zielonych praktyk, łatwiej pozyskać utalentowanych i wykwalifikowanych pracowników, a tym samym, zwiększyć swoją innowacyjność i konkurencyjność.

6. Zachowanie destynacji tursytycznych w dobrym stanie

Dzięki odpowiedzialnej turystyce, miejsca do których podróżujemy są przyjazne i czyste. Dbając  jako touroperator o destynacje turystyczne, zapewnisz swoim klientom zróżnicowaną i wysokiej jakości ofertę, a sobie - długotrwałą rentowność.

7. Podniesienie jakości usług

Zrównoważone zarządzanie sprawi, że obiekty turystyczne będą bezpieczniejsze i zdrowsze dla pracowników i gości. Co więcej, świadomość wspierania lokalnych mieszkańców i podnoszenia ogólnego standardu ich życia, wpłynie pozytywnie na morale twoich pracowników. W konsekwencji przekuje się to na poprawę jakości obsługi, a tym samym na zwiększenie zadowolenia klientów.

Polska jest wciąż w tyle jeśli chodzi o eko standardy, również w turystyce. Touroperatorzy powinni postrzegać to jako szansę – niewielkim wysiłkiem, są w stanie wybić się na tle konkurencji i wzmocnić swoją pozycję na rynku. Wdrożenie podstawych zasad zrównoważonego zarządzania i przygotowanie ciekawszej oferty dla turystów jest opłacalne dla wszystkich stron.

Korzyści płynące z odpowiedzialnej turystyki dotyczą także hoteli i innych obiektów turystycznych. Więcej szczegółów w artykule Hotelarze, bycie “zielonym” się opłaca!.