Turystyka Odpowiedzialna na świecie. Aktualności z ostatniego tygodnia.

Poniżej przeczytacie co ważnego zdarzyło się w temacie turystyki odpowiedzialnej w ostatnim tygodniu na świecie.

Turyści zagrożeniem dla kultury Masajów

Wplyw turystyki na kulture_Kultura Masajow_AktualnosciW Nairobii wybuchła batalia o przyszłość 30 tysięcy Masajów, którzy twierdzą, że powiększenie łowieckiego rezerwatu przeznaczonego dla turystów doprowadzi ich do eksmisji z ziemi przodków.  Ministerstwo Turystyki Tanzanii ogłosiło bowiem, że przekształci 1500 km2 terenu graniczącego z Parkiem Narodowym Serengeti na „wildlife corridor” (korytarz dzikiej przyrodydy), oddając dostęp do niego luksusowemu organizatorowi safari z Dubaju.  Ograniczając w ten sposób o prawie 40% obszar zamieszkany przez Masajów, uniemożliwią im dojście  do pastwisk, a co za tym idzie, zaburzą ich tradycyjny koczowniczy tryb życia. Organizacje pozarządowe potwierdzają, że prawie wszyscy Masajowie z Loliondo, obszaru na którym ma być korytarz, żyją z wypasu bydła, z którego czerpią nie tylko pożywienie, ale także pieniądze na pokrycie kosztów szkół dla dzieci. 55 przywódców Masajów złożyło petycję sprzeciwiającą się planom Ministerstwa, ale niestety nic nie wskazuje na to, że rząd zmieni zdanie, motywując swoją decyzję chęcią ochrony przyrody i zaprzestania nadmiernego wypasu, do którego teoretycznie doporowadzają Masajowie. O pozytywnym wpływie turystyki na przyrodę i kulturę Afryki przeczytacie tutaj.

Amadeus i UNICEF razem dla dzieci

Amadeus, wiodący partner technologiczny i dostawca usług przetwarzania danych dla światowej branży turystycznej, oraz UNICEF, Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz dzieci, postanowiły wspólnie kształtować przyszłość dzieci znajdujących się w najtrudniejszym położeniu.  Obie organizacje rozpoczęły projekt umożliwiający agentom i dostawcom usług turystycznych zbieranie funduszy dla UNICEF, poprzez udostępnienie swoim klientom opcji dokonywania mikro wpłat podczas płacenia online za rezerwacje. Jak zapowiadają przedstawiciele obydwu organizacji, jest to dopiero początek szerszej współpracy wykorzystującej innowacje technologiczne i crowdsourcing w celu poprawy warunków życia dzieci na całym świecie. Inicjatywa ta została ogłoszona w Londynie, gdzie dyskutowano również o znaczeniu partnerstwa pomiędzy sektorem prywatnym a organizacjami pozarządowymi.

Nominacje do europejskich nagród „Fair Deal” Tour 2013

Po raz kolejny można zgłaszać nominacje do nagród „Best Fair Deal Tour 2013″ i „Best Fair Deal Tour Operator/ Travel Agency 2013″ organizowanych przez Europejską Federację Stowarzyszenia Przewodników Turystycznych (FEG). Zwycięzcy zostaną ogłoszeni w październiku podczas Europejskiego Spotkania Przedowników Turystycznych w Portugalii. „Fair Deal Tours” to wycieczki promowane, sprzedawane i przeprowadzane w sposób uczciwy i przejrzysty, w których organizatorzy posiadają wymagane kwalifikacje a także charakteryzują się odpowiedzialnym podejściem do swojej pracy. „Fair Deal” to nie tylko uczciwość względem turystów, ale także społeczności lokalnych, kultury i środowiska naturalnego regionu, w którym wycieczki się odbywają. Nagrody mają także inspirować do długoterminowych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, zniechęcając tym samym do szybkich, ale krótkowzrocznych zysków z turystyki. Nagrody „Faird Deal” to część szerszych działań FEG na rzecz podniesienia kwalifikacji lokalnych mieszkańców pracujących jako przewodnicy turystyczni a także budowania sprawiedliwych zasad wynagradzania w tym zawodzie.

Skal International domaga się działań na rzecz ochrony praw człowieka

Skal International, największa na świecie organizacja zrzeszająca przedstawicieli wszystkich gałęzi sektora turystycznego, przypomina o zrównoważonej turystyce i nawołuje do bardziej odpowiedzialnych działań na rzecz ochrony praw człowieka. Planuje, wspólnie z UNWTO, stworzyć kodeks postępowania na rzecz praw człowieka, który miałby stać się standardem dla całej branży. Temat „zielonego podróżowania” pojawił się 10 lat temu i od tego czasu stał się w turystyce normą, a nie jedynie wygodnym hasłem reklamowym. Skal International zachęca teraz do zwrócenia większej uwagi na prawa człowieka i podjęcia realnych działań w tym kierunku, czyli na przykład aby przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu operacji w nowym miejscu, biuro podróży sprawdziło politykę praw człowieka swoich partnerów biznesowych, a także ogólny stan praw człowieka w danym kraju. Skal International podkreśla, że turystyka jest jednym z niewielu sektorów odnotowujacych stały wzrost, a wraz z tym wzrostem – ciąży na niej ogromna odpowiedzialność. „Nie możemy siedzieć z boku i patrzeć jak turyści spędzają wakacje w ekskluzywnych hotelach, gdy rządy krajów łamią podstawowe prawa człowieka i lokalna ludność nie ma żadnego wpływu na to, jak wygląda turystyka w ich kraju ani dokąd płyną czerpane z niej zyski. Jednie poprzez współpracę wszystkich interesariuszy w branży turystycznej można liczyć na poprawę tej sytuacji” – mówi Mok Singh, Prezydent Skal International.