„Zielone” wycieczki turystyczne w praktyce

Turystyka zrównowazona - zielone wycieczki„Zielone” wycieczki, to nie tylko sposób na podniesienie satysfakcji turystów, ale również szansa na wyróżnienie się na tle konkurencji. „Zieloną” wycieczką może być każda – od spaceru po dużym mieście do wypadu do parku linowego czy parku krajobrazowego. I nieważne czy zaczynasz od zera, czy reprezentujesz dobrze znane biuro podróży z wieloletnią tradycją – w każdej chwili możesz ulepszyć swoją ofertę, wprowadzając elementy turystyki zrównoważonej. Ale jak to zrobić?

Odpowiedzialne podróżowanie przejawia się w trzech sferach:

- Dbałości o środowisko naturalne – organizując wycieczkę, postaraj się ograniczyć zużycie wody i energii, a także zminimalizować odpady i segregować śmieci (kieruj się zasadą 3R czyli reduce-reuse-recycle)

- Wspieraniu społeczności lokalnych, dając im możliwość sprawiedliwego zarobku – korzyści ekonomiczne płynące z turystyki dla lokalnych mieszkańców mogą być pośrednie lub bezpośrednie. Najważniejsze, abyś przy planowaniu wycieczki zadbał o właściwy łańcuch dostaw, bazując na lokalnych producentach i usługodawcach.

- Promowaniu lokalnej kultury – coraz więcej turystów podczas wakacji oczekuje autentycznego kontaktu z lokalną kulturą i interakcji z mieszkańcami. Zapewnij im to, wplatając w program wycieczki kontakt z lokalnymi artystami. Zorganizuj warsztaty  rękodzieła, na obiad zaserwuj tradycyjną kuchnię, zaproponuj wycieczkę do galerii (nie handlowej:)) albo uczestnictwo w koncercie lokalnego artysty.

Oto kilka przykładów, jak wpleść „zielone” elementy w organizację i program wycieczki:

  • zabierz turystów na obiad do lokalnej, rodzinnej knajpki (zamiast do międzynarodowej sieci), w której można spróbować lokalnych przysmaków
  • jeśli oferujesz tzw. suchy prowiant, postaraj się wyeliminować plastikowe opakowania, a zamiast batona dorzuć jabłko z lokalnego sadu
  • o ile to możliwe – zastąp przejazd autokarem publicznymi środkami transportu, lub zaproponuj wycieczkę pieszą lub rowerową (szczególnie na krótkich trasach)
  • zabierz turystów do sklepu z pamiątkami, ale nie tych chińskiej produkcji, tylko robionych ręcznie przez lokalnego artystę Turystyka zrównoważona - zielone wycieczki
  • zwiedzając miejsca o szczególnej wartości przyrodniczej, uświadom turystów o problemach ekologicznych regionu, a jeśli są to tereny chronione – przekaż szczegółowe instrukcje, w jaki sposób mają się zachowywać aby nie naruszyć fauny ani flory
  • przygotuj turystów, szczególnie tych z dalekiej zagranicy, na zetknięcie z inną kulturą, powiedz im jakie zachowania są w porządku, a czego nie wypada robić (np. jaki strój jest stosowny, czy mogą robić zdjęcia „bez pytania”, itp.)
  • zadbaj o zebranie i segregację wszystkich śmieci wygenerowanych podczas wycieczki
  • zachęć turystów do finansowego wsparcia lokalnej organizacji działającej na rzecz ochrony środowiska lub zachowania dziedzictwa kulturowego (zadbaj o to, aby turyści wiedzieli co to za organizacje i na co dokładnie ich pieniądze będą przeznaczone)
  • zorganizuj szkolenie dla swoich przewodników, naucz ich jak podróżować odpowiedzialnie i jak zachęcać do tego samego turystów

Tworząc „zielone” wycieczki, nie zapomnij o właściwej komunikacji. Nikt nie lubi suchych instrukcji i pustych faktów. Twoi klienci dużo lepiej zareagują, jeśli zamiast mówić im co mają robić, powiesz też – dlaczego.

Jeśli nie wszystkie w/w elementy da się wprowadzić od razu, zacznij po kolei, małymi krokami. Przekonaj się, jak pozytywnie reagują Twoi klienci i … pójdź o krok dalej. Powodzenia!