Czy moja firma jest eko? Sprawdź rozwiązując krótki test!

kryteria zrównoważonej turystyki test

„Ale przecież my już jesteśmy eko” – słyszałam wielokrotnie od hoteli i firmy turystycznych, które ze znudzeniem opuszczały prezentacje na temat turystyki zrównoważonej. Czy rzeczywiście tak jest?

Nawet jeżeli w swojej restauracji oferujesz najlepszy na świecie chleb wypiekany przez koło gospodyń z pobliskiej wsi,  a do tego piwo z lokalnego browaru, nie oznacza wcale, że twój hotel działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. A wycieczki rowerowe po lesie i spanie na sianie, to jeszcze nie ekoturystyka. Dlaczego?

Turystyka zrównoważona składa się z szeregu kryteriów ekologicznych, społeczno-kulturowych i ekonomicznych, więc nawet jeśli jeden z tych elementów dopracowałeś do perfekcji, a reszta „leży”, to do pełnej odpowiedzialności jeszcze długa droga.

Poniżej znajdziesz krótki test, opracowany na podstawie Globalnych Kryteriów Zrównoważonej Turystyki, który pozwoli zweryfikować jak bardzo „zrównoważona” jest twoja firma, a także pokaże kierunek, w którym powinieneś pójść.

TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA – SELF-CHECK

Moja firma: 

_ posiada długofalowy plan zrównoważonego rozwoju (w formie pisemnej) wraz z jasno określonymi celami, który obejmuje kwestie kulturowe, społeczne, ekonomiczne, środowiska naturalnego, jakości, zdrowia i bezpieczeństwa.

_ działa zgodnie z obowiązującym ją prawem lokalnym i międzynarodowym (w tym, między innymi, prawem dotyczącym zatrudnienia, bezpieczeństwa i środowiska naturalnego).

_ regularnie edukuje wszystkich pracowników w zakresie zrównoważonego rozwoju we wszystkich jego obszarach.

_ regularnie mierzy satysfakcję klientów i podejmuje odpowiednie działania, aby podnieść poziom ich zadowolenia i jakość usług.

_ stosuje tylko odpowiedzialny marketing; wykorzystywane materiały promocyjne w żaden sposób nie odbiegają od rzeczywistości (firma nie komunikuje więcej niż jest w stanie dostarczyć) oraz informują o działaniach firmy w zakresie turystyki zrównoważonej.

_ dostarcza swoim klientom pełną informację dotyczącą obszarów o szczególnej wartości kulturowej oraz interpretację obszarów chronionych, wraz z kodeksem postępowania w w/w miejscach.

_ aktywnie wspiera lokalne inicjatywy w zakresie rozwoju społeczności lokalnej i podniesienia poziomu życia mieszkańców.

_ daje lokalnym mieszkańcom równe możliwości zatrudnienia, a wszystkim pracownikom – regularne możliwości rozwoju i awansu.

_ wspiera lokalnych mikro przedsiębiorców w produkcji i sprzedaży wyrobów, które wytwarzane są zgodnie z poszanowaniem lokalnej tradycji, kultury i środowiska.

_ w żaden sposób nie ogranicza dostępu lokalnych mieszkańców do zasobów naturalnych, transportu czy zabudowań.

_ aktywnie przyczynia się do ochrony środowiska i zachowania bioróżnorodności obszarów o szczególnej wartości przyrodniczej, w tym obszarów chronionych.

_ przyczynia się do ochrony miejsc i obszarów o szczególnej wartości historycznej, kulturowej, archeologicznej, i duchowej, i w żaden sposób nie ogranicza dostępu do nich przez mieszkańców.

_ wplata elementy lokalnej kultury i sztuki w swoje działania operacyjne, wystrój wnętrz czy oferowane posiłki, przestrzegając jednocześnie praw własności intelektualnej.

_ posiada politykę zakupową (w formie pisemnej), która daje pierwszeństwo produktom lokalnym i/lub ekologicznym (np. posiadających odpowiednie certyfikaty).

_ kontroluje zużycie zasobów naturalnych (wody, energii), jednocześnie dążąc do ich ograniczenia, a w części do zastąpienia ich źródłami odnawialnymi.

_ kontroluje emisję dwutlenku węgla i podejmuje działania w celu jej ograniczenia.

_ kontroluje poziom wytwarzania odpadów i podejmuje działania w celu jego ograniczenia oraz segreguje śmieci.

_________

Jeśli odpowiedziałeś „TAK” na 10 lub więcej punktów – gratuluję, idzie ci całkiem nieźle! Na pewno masz jeszcze nad czym popracować, ale dobrze czujesz kierunek. Jeśli uzyskałeś mniej punktów lub po prostu nie jesteś pewny co jeszcze możesz zrobić, aby Twoja firma w pełni odzwierciedlała zasady zrównoważonego rozwoju, zachęcam do skorzystania z pomocy ekspertów. Pamiętaj, że odpowiedzialność w turystyce się opłaca, zarówno touroperatorom jak i hotelarzom.

Zrób test wspólnie ze swoimi pracownikami! Pobierz test turystyki zrównoważonej dla firm.