Zrównoważone wyspy i wybrzeża. Najlepsze Azory, a gdzie Polska?

qualitycoast_logo_turystykaodpowiedzialnieZ okazji Światowego Dnia Turystyki, organizacja Coastal & Marine Union, w ramach programu QualityCoast przygotowała zestawienie 1000 wysp i wybrzeży pod kątem ich działań w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Z raportu wynika, że w porównaniu z innymi typami destynacji, wyspy radzą sobie lepiej z minimalizacją negatywnych skutków turystyki masowej. Mimo wszystko, aż 95% z nich, wciąż nie posiada własnej polityki turystyki zrównoważonej.

Gdzie szukać dobrych praktyk?

Przede wszystkim warto przyjrzeć się portugalskim Azorom – uznanym za najbardziej zrównoważoną destynację na świecie (przeczytaj case study: Geoturystyka na Azorach).

Inne „zielone” i odpowiedzialne wyspy i wybrzeża w Europie to:

  • hiszpańska Fuerteventura (Wyspy Kanaryjskie) i Baiona w Galicji
  • greckie wyspy Alonissos i Samothraki
  • Dalyan w Turcji
  • Norderney – miasto uzdrowiskowe i jednocześnie wyspa w Niemczech (Dolna Saksonia)
  • kilka miejsc w Holandii: Noordwijk, Goedereede, Oostvoorne-Rockanje, Schouwen-Duiveland i Ameland

W Ameryce Środkowej powinniśmy się wzorować na karaibskiej wyspie Bonaire, a w Południowej – na brazylijskiej Fernando de Noronha. W Afryce, miano najbardziej zrównoważonych otrzymały wyspy Cabo Verde, a w Azji - Can Gio (w Delcie Mekongu, w Wietnamie) oraz Praslin na Seszelach.

Polska niestety nie załapała się do 100 najlepszych. Z 13 ocenianych miejscowości, najlepiej wypadło Mrzeżyno, a najgorzej Kołobrzeg. Szczegółowe porównanie w tabelce poniżej:

Turystyka zrównoważona_wybrzeża_Polska

Źródło: http://www.qualitycoast.info/poland.htm

Turystyka wyspiarska odgrywa niebagatelne znaczenie w turystyce globalnej. Aż 80% turystów na świecie wybiera jako kierunek swoich wakacji właśnie niewielkie wyspy i wybrzeża, narażając je tym samym na wiele problemów ekologicznych i społeczno-ekonomicznych. Dlatego tak ważne jest, aby destynacje nadmorskie podchodziły do rozwoju turystyki w sposób całościowy i długofalowy, a plany zarządzania tymi obszarami, zbudowane były w oparciu o trzy czynniki: People-Planet-Profit.