Zielony marketing. Daj się znaleźć!

Zielony marketing w turystyce. Gdzie się promować? Najlepsze strony o odpowiedzialnym podróżowaniu i ekoturystyce. Bądź tam, gdzie inspiracji szukają ekoturyści!

zielony_marketing_turystyka_odpowiedzialnaJeśli wdrożyłeś w swojej firmie zielone standardy lub zarządzasz swoją destynacją w pełni zrównoważony sposób, zapewne chciałbyś zostać doceniony, a przede wszystkim znaleziony przez nowych klientów. Rzesza ekoturystów rośnie, a co za tym idzie, powstają kolejne portale internetowe promujące odpowiedzialne podróżowanie. Znaleźć możemy zarówno blogi opisujące najróżniejsze miejsca i produkty turystyczne, a także platformy, na których można zarezerwować wakacje. Poniżej lista kilku stron internetowych, na których warto zaistnieć, aby zostać odnalezionym przez turystów podróżujących świadomie:

responsibletravel.com to prawdopodobnie największa agencja internetowa zrzeszająca „zielone” biura podróży i hotele z całego świata. Wszystkie znajdujące się tam podmioty powinny posiadać własną politykę turystyki zrównoważonej, jednak nie są wymagane żadne certyfikaty. Jest to więc szansa również dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z turystyką zrównoważoną. Niektórzy zarzucają Responsibletravel zbyt dużą komercjalizację i odbieganie od odpowiedzialnego podróżowania w tzw. czystej postaci, ale niewątpliwie, strona ta ma ogromny zasięg i jest znana wśród turystów w wielu krajach. Aktualnie na stronie znajduje się około 30 ofert z Polski, i liczba ta powoli rośnie.

greentraveller.co.uk jest znanym wśród ekoturystów, nie tylko tych z Wielkiej Brytanii, internetowym magazynem o odpowiedzialnym podróżowaniu. Można znaleźć tam turystyczne inspiracje i wskazówki, ale też listę zielonych turystycznych biznesów. GreenTraveller przyznaje również własne nagrody a także publikuje przewodniki o miejscach wartych odwiedzenia ze względu na ich walory przyrodnicze lub kulturowe. Znalezienie się na tym portalu to ogromna promocja i wyróżnienie, tym bardziej, że w tej chwili nie ma ani jednej oferty z Polski (nie licząc jednodniowej wycieczki do Zakopanego, organizowanej przez słowackie biuro podróży).

greenhopping.eu jest nowopowstałym portalem skierowanym do Europejczyków. Znajdują się tam nie tylko aktywności, miejsca czy hotele, ale też lokalne restauracje serwujące organiczne jedzenie. Wszystkie podmioty są przed publikacją sprawdzane, a na stronie znajduje się informacja o posiadanych przez nie certyfikatach. GeenHopping jest młodym start-upem, który bardzo szybko nawiązał współpracę z wieloma podmiotami w Europie i prężnie się rozwija, odpowiadajac na zainteresowanie odpowiedzialnym podróżowaniem. W tej chwili, szukając inspiracji turystycznych w Polsce, znajdziemy jedynie hotele posiadające certyfikat GreenKey.

greenglobe.travel to strona należąca do organizacji Green Globe, i promuje hotele, ośrodki konferencyjne i destynacje posiadające ich certyfikat. Strona jest jednym z przykładów na to, w jaki sposób posiadanie certyfikatu może przysłużyć się do promocji naszej firmy. Green Globe przykłada dużo uwagi do działań marketingowych, nie tylko zamieszczając informację o danym podmiocie na swojej stronie, ale również w szerokim zakresie wspierając zrzeszone podmioty PR-owo.

tripadvisor.com jest podstawowym źródłem informacji o aktywnościach, atrakcjach i hotelach na całym świecie dla milionów turystów. Niedawno, TripAdvisor wdrożył własny „Green Leaders Program”, który pozwala na wyszukanie zielonych hoteli i pensjonatów. Wielu krytykuje program za to, że bazuje na niskich standardach i bazuje na auto-ocenie, jednak z pewnością jest to krok naprzód jeśli chodzi o promocję zielonych praktyk w turystyce. Program na razie działa w USA, ale można się spodziewać, że wkrótce zostanie poszerzony o kolejne regiony.

Poza opisanymi powyżej, istnieje jeszcze wiele innych stron promujących podmioty wpisujące się w turystykę zrównoważoną, m.in platformy rezerwacyjne dla eko-hoteli (np. ecohotelsoftheworld.com) czy wycieczek (sustainabletrip.org). Jakość i marketingowy zasięg poszczególnych portali bardzo się różni i na pewno nie ma sensu pojawiać się na wszystkich. Niemniej jednak, rosnąca liczba stron internetowych i blogów traktujących o odpowiedzialnym podróżowaniu szybko rośnie, co tylko potwierdza popyt na tego rodzaju doświadczenia.

Jeśli więc twoja firma działa w zgodzie z kryteriami zrównoważonego rozwoju, zrób wszystko aby wrażliwi na kwestie ekologiczne i społeczne turyści mogli cię znaleźć, i wybrali cię właśnie ze względu na twoją „eko” przewagę.