Zrównoważone praktyki w polskich biurach podróży – Projekt Travelife

Od kilku miesięcy trwa w Polsce projekt „Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw dla Touroperatorów i Biur Podróży” realizowany przez międzynarodową organizację certyfikującą Travelife.

Travelife_logoTravelife to jedna z największych i najbardziej rozpoznawalnych organizacji certyfikujących firmy z branży turystycznej pod kątem zrównoważonego rozwoju. Celem wspomnianego projektu, realizowanego jednocześnie w kilku krajach Europy Środkowej, jest przybliżenie biurom podróży idei turystyki zrównoważonej i zasad CSR, oraz przede wszystkim, zachęcenie ich do wdrożenia tych międzynarodowych standardów w życie. W ramach projektu organizatorzy turystyki wyjazdowej, jak i przyjazdowej otrzymują dostęp do szeregu narzędzi pozwalających na dokonanie samooceny firmy pod kątem zrównoważonych praktyk. Następnie, po spełnieniu odpowiednich kryteriów, mają możliwość otrzymać doceniany na świecie status Partnera Travelife. Polskie firmy mogą się ubiegać się o ten status bezpłatnie!

Kontekst polski

Nie ma co ukrywać, Polska jest na szarym europejskim końcu jeśli chodzi o wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju w branży turystycznej. Niewielki postęp widać na poziomie hoteli (które walczą o klientów biznesowych) oraz wśród destynacji (które po prostu szanują swoje zasoby, np. EDEN). Nie wiem czy to ze względu na całkowitą ignorancję tematu, czy zwyczajny brak wiedzy, w każdym razie najgorzej na tym tle wypadają polskie biura podróży. Projekt Travelife to pierwsza w Polsce próba zmiany tej sytuacji.

Systemy certyfikacji są powszechnie znane i przyjęte na świecie. Do niedawna ubiegano się o certyfikaty jakości, ale od jakiegoś czasu „jakość” jest normą, a kolejnym wymogiem stało się prowadzenie działalności w zgodzie zasadami zrównoważonego rozwoju. Również w sektorze turystycznym.

Turystykaodpowiedzialnie_Projekt_Travelife_Vistula

Wręczenie certyfikatów Koordynatorom ds. zrównoważonego rozwoju Travelife na Uczelni Vistula w Warszawie.

Idee zacne, ale jakie z tego korzyści?

Jeżeli reprezentujesz biuro podróży, małe albo duże, chcesz wzmocnić swoją markę i podnieść poziom oferty do międzynarodowych standardów, uczestnictwo w projekcie Travelife jest świetną szansą na zrealizowanie tych ambicji.

Jak na udziale w projekcie skorzystasz w praktyce?

  • poszerzysz i usystematyzujesz swoją wiedzę na temat turystyki zrównoważonej i CSR
  • dokonasz samooceny firmy, określisz jej mocne strony i sprecyzujesz nad czym musisz jeszcze popracować
  • otrzymasz szereg konkretnych podpowiedzi, praktycznych rozwiązań i dobrych przykładów, dzięki którym usprawnisz praktyki CSR w swojej firmie
  • wyróżnisz firmę logiem Travelife, a tym samym zapewnisz swoich pracowników i klientów, że zależy Ci na otoczeniu i systematycznie udoskonalasz swoje produkty i usługi

Istnieją też korzyści pośrednie, które zależą od twoich zdolności komunikacji i marketingu. Tak jak pisałam, niewiele jest jeszcze w Polsce firm, które wpisują się w zasady turystyki zrównoważonej. Stawiając na „zielone” praktyki masz więc niepowtarzalną okazję:

  • wyróżnić się mocno na tle konkurencji i stać jednym z pionierów wdrażania turystyki zrównoważonej w Polsce;
  • pozyskać nowych klientów (szczególnie tych wrażliwych na kwestie ekologii i problemów społecznych);
  • wywołać spore zainteresowanie mediów, które nieustannie szukają „dobrej historii” a ostatnio wszystko co „eko” dobrze się sprzedaje.

Brzmi zachęcająco?

Wskazówki praktyczne

Zdobycie statusu Partnera Travelife jest bezpłatne do końca trwania projektu, czyli do października 2014 roku. Najpierw trzeba zarejestrować się na stronie Travelife, a następnie przejść krótkie szkolenie „Managera ds. zrównoważonej turystyki” (dostępne online w polskiej wersji językowej). Po otrzymaniu mini dyplomu, otrzymasz dostęp do narzędzi pozwalających na przeprowadzenie samooceny twojej firmy. Jeśli okaże się, że spełniasz wszystkie kryteria – otrzymanie statusu Partnera Travelife będzie formalnością. Jeśli jednak odkryjesz pewne braki – konsultant z ramienia Travelife pomoże Ci w przygotowaniu i zgromadzeniu odpowiednich dokumentów. Cały proces może trwać od kilku dni do kilku miesięcy – wszystko zależy od Twojego zaangażowania i „stanu na dziś”, czyli tego, jak bardzo zaawansowany w zakresie CSR już jesteś. Aby otrzymać status Partnera Travelife trzeba spełnić kilkanaście kryteriów z zakresu zrównoważonego zarządzania, działań na rzecz ochrony środowiska, lokalnej kultury i gospodarki. Status Partnera nie jest tożsamy z posiadaniem „Certyfikatu Travelife”, który oznacza spełnienie około 300 wymogów.

Wszystkie szczegóły na temat projektu otrzymasz od Polskiej Izby Turystyki, która jest partnerem projektu w Polsce. Po zakończeniu projektu zdobycie statusu Partnera będzie odpłatne (na całe szczęście ceny są rozsądne, szczególnie w porównaniu z innymi programami certyfikującymi).

Mam nadzieję, że dzięki projektowi Travelife coś w polskiej branży turystycznej drgnie, a przynajmniej część biur podróży podejmie wyzwanie i zainwestuje odrobinę czasu, uwagi i pieniędzy w zrównoważone działania, umacniając tym samym swoją pozycję na rynku polskim i europejskim.