Zrównoważone SPA i Wellness, czyli czym dzisiaj przyciągnąć klienta

Turysta poszukujący zdrowego trybu życia, relaksu i autentycznych doświadczeń? Nie, to nie książkowa definicja turysty odpowiedzialnego, a potencjalnego klienta SPA. Co jeszcze łączy SPA i Wellness z turystyką zrównoważoną? I jak te synergie wykorzystać do stworzenia lepszego i ciekawszego produktu turystycznego? Inspiracje znajdziemy w raporcie „The Global Wellness Tourism Economy 2013″.

TurystykaOdpowiedzialnie_Zrównoważone_Wellness_Longevity-wellness-resort

SPA i Wellness to jeden z największych i najszybciej rozwijających się gałęzi turystyki. Według raportu „The Global Wellness Tourism Economy 2013„, wartość tego sektora wyceniana jest na prawie 439 mld dolarów i ma wzrosnąć do 679 mld dolarów w 2017 roku (szacowany wzrost 9% rocznie). Rozwój sektora SPA i Wellness wpisuje się w szerszy trend, jakim jest ogromy wzrost zainteresowania turystyką niszową/ tematyczną, w tym ekoturystyką i turystyką zrównoważoną (wartość tego sektora szacowana jest na 325-480 mld dolarów).

Przyczyn jednoczesnego wzrostu obu tych rynków można doszukiwać się między innymi w podobnym profilu klienta, a przynajmniej w zbliżonych wartościach, jakimi się kieruje.  Raport definiuje klienta SPA i Wellness jako poszukującego m.in. zdrowego trybu życia, relaksu, znaczenia i kontaktu z otoczeniem oraz autentycznych doświadczeń. Czy nie to właśnie stanowi cel wszystkich organizatorów turystyki zrównoważonej? W ofercie wielu „zielonych” biur podróży znajdujemy przecież wypoczynek na łonie natury, wycieczki rowerowe, wycieczki piesze po rezerwatach przyrody, spotkania z miejscowymi artystami oraz smaki kuchni lokalnej. Są to elementy, których oczekuje również klient SPA i Wellness.

Nie można oczywiście stawiać znaku równości między ofertą SPA i Wellness a turystyką zrównoważoną. Wielokrotnie hotele SPA i Wellness są niestety zaprzeczeniem wszelkich zasad turystyki zrównoważonej. Do zarzutów kierowanych w ich stronę należy m.in. nieefektywne zarządzanie zasobami naturalnymi, nieekologiczny sposób budowania nowych obiektów czy kompletna ignorancja problemów społeczno-kulturowych lokalnych społeczności.

Wiele wskazuje na to, że sektor sam się dyscyplinuje. Międzynarodowe stowarzyszenie Wellness Tourism Worldwide podkreśla, że wraz z rosnącą rzeszą turystów wrażliwych na aspekty ekologiczne i społeczne, zrównoważone produkty i usługi turystyczne w obiektach SPA i Wellness powinny stać się normą a nie, jak dotychczas, wyjątkiem. Według stowarzyszenia, nie można mówić o konkurencyjności nie przestrzegając podstawowych zasad turystyki zrównoważonej. W Niemczech, spełnienie kryteriów środowiskowych jest jednym z kryteriów przyjęcia do krajowego stowarzyszenia hoteli Wellness. W Stanach i Europie Zachodniej, coraz więcej obiektów stara się o zewnętrzne certyfikaty, dzięki którym nie tylko wyróżnią się na tle konkurencji, ale przede wszystkim podniosą własne standardy i stworzą jeszcze lepszą ofertę dla swoich klientów.

Wzorcowym przykładem zrównoważonego obiektu SPA jest niemiecki Naturresort Schindelbruch w miejscowości Stolberg, który szczyci się polityką „carbon neutral” (zero emisji CO2). Hotel ten posiada własny system oczyszczania wody, jest ogrzewany za pomocą pelet, a specjalny sprzęt w pokojach gości pomaga oszczędzać wodę i energię (energię, która jest w 100% ekologiczna).

Nie chodzi zatem o to, aby pozbawić klienta SPA możliwości wygrzewania się w basenie i kąpieli w jacuzzi, ale o zmniejszenie, na ile to możliwe, negatywnego wpływu ośrodków SPA na środowisko naturalne, stosując się do zasad zrównoważonego budownictwa, korzystając z odnawialnych źródeł energii i prowadząc odpowiedzialną politykę zakupową.

Aby odpowiedzieć na oczekiwania turystów, hotele SPA i Wellness, powinny także wzbogacić swoją ofertę o elementy, które pozwolą turyście na lepsze poznanie przyrody, kultury i tradycji miejsca, w którym dany ośrodek się znajduje. Nie chodzi tylko o dodanie do oferty wycieczek pieszych po okolicy czy wzbogacenie kuchni o produkty i dania regionalne. Hotele SPA mają wyjątkową możliwość zintegrowania zasad turystyki zrównoważonej w swoje kluczowe usługi, oferując chociażby kąpiele w naturalnych olejkach, zrobionych przez lokalnych zielarzy, przy użyciu tradycyjnych ziół znanych w regionie z ich leczniczych właściwości.

Bawmy się zatem produktami turystycznymi łącząc nowoczesne i ekologiczne rozwiązania z elementami lokalnej kultury i tradycji, szanując przy tym środowisko naturalne. Zamiast wynajdować koło na nowo, zaprośmy do współpracy biura podróży i firmy, które zrównoważony rozwój stawiają na pierwszym miejscu. Przyciągniemy tym turystów – zarówno gorących entuzjastów ekologii, jak i amatorów gorących kąpieli. A zysku wystarczy dla każdego, bo przecież klient Wellness wydaje średnio 130% więcej niż jakikolwiek inny przeciętny turysta.